Юристи РОГО «Комітет виборців України», проаналізувавши ситуацію, зазначену в статті, не погоджуються з такою думкою представника Державної інспекції сільського господарства. Адже нещодавно фахівці організації успішно допомагали громадянину в судовій справі про скасування постанови про притягнення до адмінвідповідальності за самовільне захоплення землі, в чому його безпідставно звинувачували. В цій ситуації межових знаків на ділянці теж не було, а обміри землі державний інспектор здійснював за допомогою «рулетки» по встановленій огорожі. При цьому, такі протоколи на громадянина складалися систематично. Тому цілком логічно, що в результаті розгляду цієї справи Рівненський районний суд визнав постанову інспектора про накладення адміністративного стягнення протиправною.
Враховуючи актуальність цього питання, ми звернулися до юриста центру права РОГО КВУ Мирослави Примак з проханням роз'яснити, що таке самовільне зайняття земельної ділянки та який порядок відновлення меж земельної ділянки:
«Законодавством визначено, що самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, котрі свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Тобто, якщо в особи відсутній документ про право на земельну ділянку, особа фактично використовує землю в розмірі, більшому, ніж визначено таким документом, то такі дії можуть кваліфікуватися як самовільне зайняття землі.
За логікою, при проведенні перевірки дотримання власником землі законодавства на предмет правомірного використання землі, перевіряють наявність державного акту (іншого документу на власність) та дотримання розміру використовуваної землі.
Саме в цьому випадку, наприклад, державний інспектор сільського господарства, здійснює обмір земельної ділянки. Якщо є межові знаки, то ці вимірювання здійснюють з урахуванням таких знаків.
Якщо ж такі межові знаки відсутні, то в разі неможливості виявлення дійсних меж їх встановлення здійснюється за фактичним використанням земельної ділянки. Якщо фактичне використання ділянки встановити неможливо, то кожному виділяється однакова за розміром частина спірної ділянки. Коли ж у такий спосіб визначення меж не узгоджується зі встановленими розмірами земельних ділянок, то межі визначаються з урахуванням цих розмірів.
Крім того, законодавство України передбачає можливість відновлення меж земельної ділянки на місцевості. Відновлення здійснюється на підставі раніше розробленої та документації із землеустрою. У разі відсутності такої документації розробляється технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснює юридична або фізична особа, яка отримала ліцензії на проведення робіт із землеустрою у присутності власника (користувача) земельної ділянки, власників (користувачів) суміжних земельних ділянок або уповноваженою ним (ними) особою.
Крім того, адміністративна відповідальність є не лише за самовільне зайняття земельної ділянки, а і за знищення межових знаків, про що власник землі попереджається при отриманні відповідних знаків від землевпорядної організації.
В будь-якому випадку, кожну конкретну ситуацію треба розглядати окремо, адже завжди можуть бути свої особливі нюанси. А для цього краще звертатися за допомогою до фахівців-юристів».


